Niipperintien ja Vihdintien risteys Kalajärvellä

Tekninen lautakunta käsitteli lausunnon antamista Uudenmaan ELY-keskukselle tiesuunnitelmasta koskien Niipperintien ja Vihdintien (valtatie 120) tiesuunnitelmaa kokouksissaan lokakuussa ja marraskuussa. Lokakuussa kävimme aiheesta pitkän keskustelun, ja jätimme asian pöydälle tällöin. Käsittely jatkui siis marraskuun kokouksessa. Tässä tarkemmin infoa!
Koska asun Pohjois-Espoossa, tämä asia on ansainnut ihan oman blogipostauksensa, koska aihe on niin tärkeä meille alueen asukkaille!
Tiesuunnitelman ensimmäisen esittelyn mukaan nykyinen bussipysäkki Vihdintiellä Kalajärven koulun kohdalta säilyisi, vaikka uuden alikulun kohdalle tulee Vihdintien pohjoispuolelle uusi bussipysäkki. Tästä syystä lokakuussa kävimme keskustelua siitä, että myös eteläpuolelle Vihdintietä on tarve pysäkille Kalajärven koulun ja Metsämaan pysäkkien välille. Loka- ja marraskuun kokouksien välillä asian esittelyyn oli tullut lisää infoa; että HSL aikoo poistaa koulun kohdalla Vihdintien pohjoisella puolella olevan bussipysäkin sekä siinä sijaitsevat liikennevalot siinä vaiheessa, kun uusi alakulku ja sen yhteyteen tuleva bussipysäkki on valmistunut.
Alueen asukkaat ja omakotiyhdistys ovat tuoneet esille uuden bussipysäkkien tarpeen.. Silloin kun Metsämaan kentän luokse rakennettiin uusi jalankulkijoiden alikulku, poistettiin bussipysäkkipari (entiseltä nimeltään Kortesmäki), mikä sijaitsi nykyisten pysäkkien Kalajärven koulun ja Metsämaan välillä. Tämän hetkinen Helsingin suuntaan menevän pysäkin, Kalajärvi E7208 ja seuraavan pysäkin, Metsämaa E7204 välinen etäisyys on lähes kilometri ja Vihdin suuntaan mennessä puhutaan suunnilleen samasta etäisyydestä.
Alueelle ollaan myös rakentamassa uutta asutusta molemmille puolin Vihdintietä, ja Kalajärvelle on suunniteltu tulevaisuudessa vartin kaupunkikylää. Lisäksi nykyinen bussipysäkki Kalajärven koulun kohdalla Vihdintien pohjoispuolella palvelee myös Tremänsskärin luonnonsuojelualueelle kulkevia ihmisiä, sillä aivan pysäkin takaa lähtee polku ulkoilualueelle ja pysäkin läheltä tieyhteys luonnonsuojelualueen parkkipaikalle. Ilman kyseistä bussipysäkkiä ja liikennevaloja olisi siis aika vaikea kävellen, pyörällä tai julkisilla liikkuen saavuttaa luonnonsuojelualue ilman, että tarvitsee hyppiä vilkasliikenteisen Vihdintien yli.
Vaikka lautakunta ei päätäkään tästä tiesuunnitelmasta, koska kyseessä on valtion maantie, lautakunta antaa kuitenkin lausunnon Ely-keskukselle aiheesta. Sen jälkeen päätöksenteko etenee omia reittejään. Toin esille näitä ja muitakin huomioita lautakunnalle, ja sain muilta luottamushenkilöiltä tästä kiitosta. Ehdotin kokouksessa, että lausuntoon lisätään seuraava teksti ja se myös lautakunnan lausuntoon lisättiin:
Espoon kaupungin tekninen lautakunta katsoo tärkeäksi, että suunnitelmaan sisällytettäisiin bussipysäkki Vihdintien eteläpuolelle Helsingin suuntaan, Niipperintien risteyksen jälkeen, jotta pysäkkiväli pysyy kohtuullisena ja joukkoliikenteen saavutettavuus paranee. Lisäksi nykyiset pysäkit Kalajärven koulun kohdalla tulee säilyttää. Tämän hetkinen pysäkkiväli tiesuunnitelma-alueella ja sen läheisyydessä Helsingin suuntaan matkustaville on noin kilometri, ja Niipperintien ja Vihdintien risteyksen välittömään läheisyyteen on tulossa lisää asukkaita molemmin puolin Vihdintietä.
Toivottavasti lautakunnan lausunnolla on painoarvoa, ja nämä seikat otetaan huomioon! Bussipysäkkiväli on tällä hetkellä liian pitkä, ja kun muutenkin julkinen liikenne on huonommin saavutettavissa pohjoisessa Espoossa kuin eteläisemmässä Espoossa, on tärkeää, että bussipysäkit on sijoitettu riittävälle etäisyydelle toisistaan, että sen käyttö olisi edes hitusen helpompaa.